Åsa Folkhögskola dag 3

På dagens schema (förutom alla måltider: frukost, fika, lunch, fika, middag, fika, man kan ju undra om man hinner något annat än att äta =) ) stod fortsättning av flerfärgsvirkning och nålbindning. Jag fortsatte på mitt lilla armban i flerfärgsvirkning och blev klar med det, saknas bara att sy fast 2 fina pärlemoknappar. Armbandet är virkat i regnbågens ekologsika bomull med virknål 2 och efter bilden är tagen har jag sytt och klippt upp det och virkat kanter och knapphålsöglor. Louise började på en väska som Berit hade med sig och som finns som mönster i hennes häfte om flerfärgsvirkning i Rauma Finullgarn.

När jag var klar med mitt armband gick jag loss på nålbindning. Jag har provat det förut, en snabbkurs under en kväll, jag kom inte ihåg så mycket mer än att jag tyckte det var kul. Nålbindning var mycket mer trivsamt än tvåändsstickning, enligt min mening, mindre att hålla reda på (bara ett redskap och en tråd) och samma stygn om och om igen.

På bilden härvar jag upp mitt Whålberga garn till vantar och jag kom en bit påväg före middagen, har fortsatt nu under kvällen och det är snart dags för tummarna.

Hur det gick med de tvåändsstickade provvantarna? Jo, både jag och Louise valde istället att modifiera om dem till halvvantar till oss själva. Louise blev klar med sin ena (den till höger) stickad i Whålsteds 3tr ullgarn och jag har tummen kvar på min som jag stickat i Vidal Alpaca.

Imorgon lovas det bättre väder och vi hoppas kunna sitta ute när vi ska virka smygmaskvirkning.

/Frida & Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar