Uppsala-vanten

Efter att detta projekt legat i idé i flera månaders tid, så har de nu äntligen blivit klara, Uppsala-vantarna. Jag valde att sticka dem i Rauma Finull, som är ett utmärkt alternativ till Visjö, ifall man nu inte vill ha melerat garn exempelvis. Det blev färgerna 465 Svart och 4887 Sjögrön som blev en väldigt trevlig färgkombo!
Enligt mönstret stickas vantarna på stickor 2 och 2½ mm, men detta skiljer sig ju från fall till fall, beroende på vilket handlag man har när man stickar. Jag är ett extremfall och stickar väldigt hårt, så jag får alltid gå upp i stickstorlek (oftast 1½ nummer).

Jag stickade resåren enligt mönstret på stickor 2mm, för jag föredrar när resåren blir tajt, men resten stickade jag på nr 3½, och då blev vantarna ändå väldigt tajta även över mönsterstickningen.

Den nya ägaren till vantarna blev väldigt glad och beslutade att de skulle få bli hennes "finvantar", för att hon inte ville riskera att tappa bort dem. Ett klokt val :)
/ Hanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar