Flättröjan Freja

Det här är en sån där klassisk tröja som jag romantiskt föreställer mig själv i på promenad längst kusten eller i skogen på jakt efter kantareller...
 
Freja är stickad i mosstickning med flätor på fram och bakstycke och är rak och ledig i modellen. Den stickas med stickor nr 5½ vilket gör att tröjan blir lagom luftigt porös och smidig fast ändå inte gles och tröjan känns lätt i vikten fast det ändå är ganska grovt garn, svårt att förklara.

Freja är stickad i nr398 ljusgrå i Yllets Ullgarn Extra 2 som är ett fylligt 2tr ullgarn i vackra färger. 
Allt stickat eller virkat blir ju bättre av att sköljas upp och blockas när det är klart men just Ullgarn Extra2 är ett garn som man speciellt inte bör hoppa över detta momentet på. Tröjan blev så mycket härligare efter tvätt, de trevliga långhåriga ullfibrerna kom fram och gav tröjan en mysigt ullig och go yta.

Har ni vägarna förbi butiken så kläm och känn på den eller be att få prova den på!
 
Freja finns i stl XS till XXL och stl jag har på mig är S. Mer om åtgång och storlekar hittas på vår hemsida här
Två halsringningar finns med på mönstret också och den vi stickat upp är den lite djupare av de två.

Trevlig helg med mycket stickning!
/frida

PS Mönstret till Freja hittas gratis på vår hemsida när man som medlem är inloggad.

1 kommentar:

  1. Superfin! Jag blir verkligen sugen på att klämma på garnet! :)

    SvaraRadera