Sadelmuff

Att inte behöva sätta sig på en iskall och blöt cykelsadel gör höstens cykelturer lite mer angenäma. Dessutom brukar sådana här cykelmuffar / sadelskydd ha en tendens att tappas bort... och kan man virka en själv på 1-2 kvällar + att korgen med restgarner krymper så är det ju inte helt fel..
Jag fick syn på det här gratismönstret på Teetees hemsida i förra veckan, tyckte den var fin i modellen att det blev som ett hjärta. Testade att virka en till mig själv och jag använde dubbelt garn av Fabel (ca 60gr gick åt) och det passade bra till att följa beskrivningens maskantal och virknål.

Enkel och lättvirkad modell, men alla sadlar är ju lite olika så det blev några turer upp o ner till cykelförrådet för att måtta in =)
Farsdag är ju på söndag och min pappa har hintat om att han tappat sitt sadelskydd i fårskinn, vi får se om den här duger men jag tycker den blev fin. Kanske hade det blivit mer "fårskinns look" om jag tagit Moa istället som har större öglor...
Den här grå muffen är iallafall virkad med 1tr Nepal och 1tr Puddel tillsammans, alltså lite grövre än det som är i mönstret så därför tog jag bort lite maskor och virkade 24 lm istället för 30 och 10fm istället för 14. Använde samma virknål för att få den riktigt tät..
I kanten (när man slutat med ökningarna) använde jag bara Nepal..
Till den i fabel har jag trätt i ett bomullsgarn som snodd sålänge, och det funkar ok. Till den grå funderar jag på att köpa kraftigt resårband och trä i..
/frida

2 kommentarer:

  1. Jättefina! Jag ska sätta igång med en egen nu med det samma :-) Aldrig mer en kall sadel. Hurra!

    SvaraRadera
  2. hahahahaha men sluta nu! är det ingen som ser vad det ser ut som????

    SvaraRadera