Virkad sjal

Den här sjalen är en av mina favoriter.
Sedan något år tillbaka har vi i butiken haft en sjal efter samma mönster uppvirkad i Crazy Zauberball (den höstmelerade färgen). Där gör det flerfärgade och tonande garnet jobbet och man slipper byta färg hela tiden, väldigt praktiskt och kul att se hur färgerna kommer.

Här har jag istället utgått från lite restgarner jag haft hemma och kompletterat med lite nytt.
Jag älskar att sätta ihop olika färgkombinationer som harmonierar med varandra eller så gå helt crazy och ta färger som bryter helt. Sjalen Tèrése har på sig går i lila och gråblå nyanser medan den jag har på mig går i rosa, korall & beige.

Den här gången lämnade jag garnerna jag valt ut i 2 olika påsar till min duktiga farmor och så kom sjalarna tillbaka en tid senare, väldigt spännande att se resultatet.

Sjalen är lättvirkad endast i stolpgrupper och luftmaskor, i dessa 2 sjalar har vi virkat ett varv i varje färg och sedan randat efter tycke, smak och hur långt garnet räckt. Man ökar både i mitten och i sidorna så ränderna kommer som V.

I båda sjalarna är det övervägande bomullsgarner som cotton viscose, safran, revive, lin mm med lite inslag av kid mohairgarner och någon alpaca. I vissa varv har vi också lagt med en glittertråd. Det behövs ca 800-900m garn eller ca 450gr för att få den så stor som vår är. Vi har virkat med nål nr 4.
Se fler bilder på vår hemsida här

Den här sjalen kan man verkligen få som sin egen eftersom man kan plocka ihop lite vad som helst och det är det som jag gillar så mycket och gör den till en favorit. I fredags hade jag en kund som valde bara beiga och naturvita nyanser med lite guldtråd i, väldigt snyggt !, och hon får en helt egen unik sjal när hon är klar.
/frida

2 kommentarer:

  1. Jättevackra sjalar, får inspiration att göra en egen! Tack för detta :)

    SvaraRadera