Virkade & tovade ullskålar

Dom här skålarna var tänkta att bli ett mönster redan i våras till yllotylls tunna lingarn men jag blev inte riktigt nöjd med att de blev så ostadiga. Jag försökte stärka dom men det gick inget vidare.

Så tidigare i höstas fick jag för mig att prova samma mönster i garnstudios nepal och sedan tova skålen. Resultatet blev riktigt bra ! Skålen blev stadig och lagom stor. Visserligen försvinner spetsvirkningen till viss del när man tovar dem men det gör inte så mycket.

För att testa mönstret så satte jag en av yllotylls flitiga stickerskor (och virkerskor) på att virka upp en till efter mönstret fast i garnet eskimo och med virknål nr 12. Den blev verkligen gigantisk!
Det framträder inte på fotot nedan hur stora dom faktiskt är innan tovning men efter en vända i tvättmaskinen blir det riktigt bra. Det är kul att kunna få samma skål i två olika storlekar bara genom att byta garn och virknål.
Vi dekorerade den mindre skålen i Nepal med spetsband för att ge den en mer romantisk look som passar fint nu i jul.

Mönstret på dessa tovade skålar (julpyssel 2010- 2) hittar du på yllotylls hemsida om du är medlem och inloggad.
/frida

1 kommentar:

  1. Obs! Fast jag låtit skålen virkas upp i 2 exemplar av en annan person så upptäcktes ändå inte att ett fel fanns i varv 7, se nedan.
    Nu fick jag iaf ytterligare en skål virkad =) och en färdig julklapp på köpet... /frida

    Varv 7: 4 lm, 1fm i var och en av de 5 dst på föregående v, 1 lm* (1st, 1lm, 1st, 1 lm) i lm, 1fm i var och en av de 5 dst på föregående v* upprepa ytterligare 8ggr, 1st, 1sm i 4:e lm.

    SvaraRadera