Korsika, enkel sjal

Under våren stickade jag mig en ny vår och sommarsjal, Korsika fick den heta, inte direkt för att jag har behov av fler sjalar men... dessutom var jag sugen på att testa garnet Silky Stones från Rowan.

Jag fastnade för den grågrönturkosa nyansen nr83 Grassland men alla färger är väldigt fina, härlig lyster och vacker melering.
Sjalen fick en fin form som passar att både ha över axlarna eller vira runt halsen. Slätstickning på nr6 med omslagshål i kanten, enkelt lättstickat !

Mönstret Korsika bygger på att man har 3nystan (blir enklast att tänka då, annars får man använda våg), och man stickar från snibb till snibb på tvären. 


Under det första nystanet ökar man i ena sidan, under andra nystanet stickar man rakt och under det tredje nystanet minskar man i samma sida som man ökade. Klart!
Mönstret hittas gratis på yllotylls hemsida när man som medlem är inloggad.
För att testa mönstret stickade Barbro Korsika-sjalen med samma storlek på stickorna men istället i garnet Brushed Alpaca Silk från Garnstudio/Drops. Den blev större i storleken och mjukt fluffig, färgen är den fina mintturkosa nr14.
/frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar