Virkad cykel

Ibland kan man behöva lite uppmuntran till mer fysisk aktivitet än att sitta i soffan och sticka... min numera invirkade motionscykel med matchande cykelsadel blir jag iallafall väldigt glad av att titta på.
Dessutom så blir den lite mindre ful att ha framme och matchar den övriga inredningen lite bättre. Att de som kommer på besök drar på munnen är ju en bonus.
Jag har virkat i bomullsgarnet Paris från garnstudio med virknål nr4-5.
Det som är runt själva "rören" har jag virkat i halvstolpar som en lång remsa och sen sytt ihop. Färgen är lime nr39. Kommer inte ihåg exakt vad det gick åt men det slukade mer än jag trodde kanske 8 nystan.

Cykelsadeln idén kommer från Johanna som virkat nåt liknande till sin syster för ett par år sedan. Den var i ull och till en vanlig cykel. 

Mönstret nedan är på ett ungefär, alla sadlar är ju lite olika i mått och form så man får prova sig fram.
Först virkar man själva ovandel och sen virkar man kanten.
Jag valde färgerna naturvit nr17, lime nr39 och ljusturkos nr02 och den virkas också mestadels i halvstolpar (hst) med nr 4.

Cykelsadel

Ovandel:
Ovandelen virkade jag randig i 3 färger, 2v av varje färg.
Virka 26 lm, virka 1 hst i varje lm
virka fram och tillbaka och öka 1m ibörjan på varje varv till ca 40m, min mäter då ca 10cm.
Virka 1v.
Minska 1m i början på varje varv ca 4ggr och sedan ibörjan och slutet på varje varv tills ca 14m återstår, min mäter då ca 20cm. 
Virka 10v, min mäter då ca 27cm.
Minska 1m ibörjan och slutet på varje varv i 2 varvf.
Tag av garnet.

Kant:
Virka halvstolpar runtom ovandelen ca 1-2m i varje varv ca 150 hst totalt.
Virka 6v (jag virkade 2v lime, 1v naturvit).
*Virka 3 stolpar, 2 lm (=luftmaskbåge), hoppa över 3m*, Upprepa *-* varvet ut (jag virkade i lime).
 *Virka 1fm i varje stolpe, virka 1fm i luftmaskbågen*, Upprepa *-* varvet ut (jag virkade i naturvit).
Virka 1v kräftgång (jag virkade i naturvit). Tag av garnet.

Snodd:
(Jag virkade snodden i turkos)
Virka luftmaskor så det blir ca 110cm långt. 
Virka 1fm i varje luftmaska. Tag av garnet.

/frida

2 kommentarer: