Söt basker

Den här baskern stickade jag under min mössperiod tidigare i höstas och sedan har den blivit liggande. Nu har jag tagit nya tag och gjort mönster på den också (nr1257 basker med rosett) så nu är den helt klar.

Baskern är stickade i garnet Vidal Alpaca som är ett av mina favoritgarn till just mössor; mjukt, lagom grovlek och relativt snabbstickat.
Jag valde mellangrå som bottenfärg och rosaröd som kontrastfärg och till rosetten.
1nystan av varje färg behövs.

Mönstret som den är stickad i hade jag aldrig provat innan men vi har det ju på tex en a-linjekofta som är stickad i yllotylls tunna lin och vidal alpaca, därav kom idén att prova sticksättet på ett annat plagg. Jag blev väldigt förtjust i hur lättstickat och roligt det var. Har redan börjat spåna vidare på en barntröja i samma mönster.

Rosetten är en resårstickad längre remsa som sedan är veckad för att få till rosett utseendet men man kan ju oxå göra rosett på det viset som Maria H tipsade om här på bloggen före jul. Den ligger nog lite mer platt mot mössan än vad denna gör.

Gott nytt stickår!
/frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar