Provstickar nytt garn

I veckan fick vi en stor låda med garnet Serena, ett nytt garn från Manos del Uruguay, i 12 vackra handfärgade nyanser. Garnet är väldigt mjukt och har en trevlig blandning med 60% baby alpaca & 40% pima cotton.

Mer info om garnet och färgkarta hittar du här.

Jag har börjat provsticka i färgen Lily Pad som är melerad i milda toner av rosa, grönt och naturbeige. Väldigt trevligt att sticka med och det färdiga resultatet blir fint.
Provlappen blev rätt bred (lagom bred för en sjal) och hålmönstret jag stickar var roligt så jag stickar vidare. Får väl göra ett mönster på sjalen så småningom, kanske med ett par matchande handledsvärmare till... ?
Ev borde jag ha valt en annan färg för hålmönstret försvinner ju lite när det är melerat, den turkosa (Dancing Juwel), gråblå (Sea Horse) och grafitgrå (Azure) är riktigt fina och kanske mer mina färger, men å andra sidan är det så fina färger i Lily Pad också och färgen känns mer rätt nu till sommaren.
Jag tror och hoppas att det ska räcka med 2härvor eller ev 3 om man vill ha värmare oxå, det visar sig.

Garnet tillverkas och handfärgas av kvinnokooperativ och Manos är också medlemmar i WFTO (world fair trade organisation). Känns extra bra och kul att sticka när man vet att man samtidigt stödjer kvinnorna som gjort garnet. På etiketterna kan man se vem som färgat just den garnhärvan och i vilken by då etiketten är signerad. Min garnhärva är färgad av Rosane.
Läs mer om Manos del Uruguay här.
/frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar