Sommarstickning i lin


Precis som Hanna skrev i ett tidigare inlägg, är lin ett härligt material att sticka i så här på sommaren. Till min senaste kofta använde jag YlloTylls tunna lin i den oblekta färgen (nummer 01) och blev så nöjd med resultatet!


Mönstret till koftan heter Hitofude och finns att köpa på stick- och virkforumet Ravelry. Där är det gratis att bli medlem och mönstret kostar ca 20 kr. Koftan stickas i ett enda stycke och längden är lätt att anpassa eftersom man stickar nedåt. Jag valde att förlänga både livet och nederdelen lite, och behövde då lite drygt fyra härvor lin till storlek small.  


Även om jag var lite less på spetsmönstret på slutet, var modellen rolig att sticka och jag gillar verkligen passformen och fallet på koftan. Till en början var jag rädd att mönstret inte skulle framträda så bra i linet, men det tycker jag att det gör. Linets tyngd passar också så fint till koftans fall.


Jag kan tycka att det är lätt att misströsta när man stickar i lin; garnet kan kännas stelt och maskorna se ojämna ut. Effekten av blockningen var därför fullständigt magisk; efter att ha låtit den färdiga koftan ligga i blöt en stund i ljummet vatten, och sedan plantorkat den på en handduk över natten, var linet mjukt och maskorna alldeles jämna och fina. 



Min Hitofudekofta blev färdig strax efter midsommar och har verkligen blivit en ny favorit! 

/Térèse

2 kommentarer:

  1. Vilken fin. Den ska jag försöka sticka. Hur har du gjort för att förlänga livet?

    SvaraRadera