Gästbloggare Majas Dot Shawl

 Får jag lov att presentera: Dotshawl av Casapinka. 
En underbart mjuk sjal med prickar.

Första veckan i augusti var jag på jakt efter den perfekta semesterstickningen att ta med mig till Kreta. Jag letade efter ett aningen enkelt projekt och jag bestämde mig för en sjal. 
Som vanligt när jag är på mönsterjakt vände jag mig till ravelry.com. Möjligheterna där är oändliga och jag kan spendera timmar med att söka efter allt möjligt i stick- och virkväg. Jag sökte på ”shawl” och ett helt hav med sjalar dök upp. Mina ögon drogs direkt till en liten söt sjal med prickar. Det som slog mig först var färgerna och sen såg jag framför mig att den skulle pigga upp vilken höst/vinterjacka som helst. Det fick bli den, en dot shawl.

Därefter kom steg två, det vill säga att hitta det perfekta garnet. Jag hade en ganska bestämd uppfattning om hur jag ville att garnet skulle kännas. En merinoullskänsla som gav en gloria och som efter tiden skulle bli mjukare och mjukare. 

Jag gick in på yllotyll som är min LYS (local yarn store) och gick länge och kände och klämde. Till slut bestämde jag mig för en vit botten i garnet Fino från Manos del Uruguay och prickarna som skulle skifta i färg blev garnet Zauberball i färgen 2263. Det gick åt en härva av Fino och ungefär ett halvt nystan Zauberball. Det växlar i blåa och gråa nyanser och för att få varierande färger på prickarna nystade jag upp Zauberballgarnet i små nystan. 
Denna sjal är enkel i sin konstruktion. Den börjar uppifrån och ökas vid kantmaskorna. Överlag var den enkel och mönstret lärde jag mig snabbt. Det enda jag fastnade vid i början var varven med prickar. Det tips jag kan ge om du vill sticka en dot shawl är att dra i garnet både mellan prickarna och precis bakom själva pricken så att den får en fastare form. Detta gjorde jag efter varje prick vilket gjorde att de tog tid, men helt klart värt det eftersom att jag minimerade risken för att den skulle bli snäv vid blockningen. 

När sjalen var färdigstickad badade den en stund i kallt vatten i handfatet, kramades ur och blockades på blockningsmattor. Resultatet blev den ljuvligaste sjalen i mina ägor. Den kan viras runt halsen eller axlarna. Nu när hösten har kommit är den en klar favorit.

/Maja Samuelsson 

2 kommentarer:

  1. Så fint, nu blir jag riktigt frestad att sticka en likadan!

    SvaraRadera