Sjalen Umbel

Både Evelina och jag har stickat varsin Umbel sjal, ett mönster som finns att köpa på Ravelry här

Det blir ju lätt så att att det smittar av sig, först stickade Evlina en sjal till sig i Fino från Manos och jag tyckte både den såg så rolig ut att sticka (det var den!) och var så vacker så jag valde att sticka en till mig.
Jag hade två söta små härvor Malabrigo Lace i färgen Lettuce hemma i väntan på ett bra projekt så det blev liksom en bra matchning där
Sjalen stickas i avigvändslätstickning och får en fin rundad form med hjälp av förkortade varv, mönstret som görs i slutet gör att en "taggig" form framträder. 

Väldigt fin form att ha över axlarna till en sommarklänning men den funkar också bra att vira runt halsen som en halsduk då den får långa tampar.

Evelinas sjal i den vackra färgen Rosewater nrSF413 i Fino är "mer rätt" i grovlek som det garn som anges i mönstret medans Malabrigo Lace är något tunnare så jag ökade på 3 rapporter för att få ut en bra storlek utan att behöva sticka den för gles. 
Vi har båda stickat med stickor nr4 och ca 1hg garn har gått åt.

Fler bilder på våra Umbel-sjalar finns i vårt nya Galleri på vår hemsida, under personelen
/frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar