Min Bella kofta


Under våren har jag stickat koftan Bella till mig själv, mönstret kommer från den fina katalogen Barnstickning på stickor nr 3½-4 som Lene Holm Samsoe gjort.

Bella stickas uppifrån och ner och var väldigt rolig att sticka till en början med löven som liksom vecklar ut sig vackert. Sen blev det en transportsträcka med bara slätstickning där jag lyckades glömma bort att göra knapphål... så nu stänger jag koftan med en liten kiltnål.

Har googlat lite på hur man kan göra knapphål i efterhand och övat lite men är inte säker på om jag kommer få det snyggt så jag tror det får vara.
Är det någon bloggläsare som har nåt annat sätt att göra knapphål i efterhand tas tips gärna emot!

Garnet jag stickat i är ullgarnet Lima och får att få koftan att passa mig följde jag maskantalet efter den största strl som är 8år men lade mig på en masktäthet på 18m/10cm istället för 20-21 som är i mönstret och då blev övervidden ca 88cm. 


Sen stickade jag längdmåtten längre och det var ju enkelt att reglera eftersom koftan stickas uppifrån och ner.


Jag är väldigt nöjd med koftan och jag har använt den ganska mycket och jag funderar tom på att sticka en till i sommar kvalité och då ska jag komma ihåg knapphålen !
Ps. det finns flera andra fina plagg i barn och baby katalogerna som Lene gjort, har garn hemma till koftan Vågspel som jag ska ha som sommarprojekt...
/frida

7 kommentarer:

  1. Hej! Koftan blev jättefin!=0) Mitt förslag är att virka fasta maskor runt kanterna på koftan. På ena sidans framkant virkar du fem luftmaskor innan du sticker ner virknålen i samma fasta maska som du nyss gjort. Upprepa med jämna mellanrum tills du fått så många knapphål du vill ha. Sy i knappar på motsatta sidan. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Några stora tryckknappar á la modell äldre kan vara lösningen. Eller band runt halsringningen och rosett... Annars har jag gjort som marremorr. Koftan är superfin även utan knappar. Måste börja lära mig sticka uppifrån och ner...tänk vad man kan skapa då. Kitty

    SvaraRadera
  3. Hej, har du stickat framkanterna på en gång eller plockade du maskor på framsidor efteråt och stickade kanterna?

    SvaraRadera
  4. Var kan jag köpa mönstret på bellakoftan
    Ni

    SvaraRadera
  5. Funderar på om man kan göra som när man gör en steek, d.v.s att sy för hand i maskorna runt där man vill ha knapphållet, klippa upp och sen tränsa?

    SvaraRadera