Akvarell


 Min nya vårsjal Akvarell.
Modellen är busenkel och är mer som ett grundmönster där man kan välja egentligen vilket garn som helst och anpassa stickorna efter garnets grovlek och hur glesstickad man vill ha den.
Mönstret hittas här

Sjalen stickas i rätstickning på tvären och är mer långsträckt än djup vilket är bra om man vill vira den flera varv runt halsen. Men man kan öka/minska oftare om man vill ha den tvärt om dvs djupare och mindre långsträckt. Se tips längst ner i mönstret.
Först stickade jag denna röda för jag hade 3st härvor Drops Loves You3 liggandes med en virkad uddkant i röd KidSilk nr14. 
Nr2 blev till för att matcha nya vårjackan och Noro garn är ju alltid trevligt... Valet föll på den nya Taiyo 4ply i färg nr3 och för att få lite värme i sjalen har jag stickat med 1tr Kid Silk också, där valde jag 3 olika färger för jag hade beslutsångest (som vanligt) för vilken jag skulle välja.

Det blev en ganska trevlig effekt av det ändå. Jag började med rosa nr03 och när 3/4 av 1:a Taiyo nystanet var uppstickat bytte jag till himmelsblå nr05, när 1/4 av det 2:a Taiyo nystanet var uppstickat bytte jag till den blålila nr11. Uddkanten virkade jag i den blå färgen.
Sjalen ser ut som en akvarellmålning av Monet, så därav namnet och jag är mycket nöjd med den, mjuk och gosig och så älskar jag när det är långa tampar att vira in sig i !
/frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar