Lidiyas mössa



 Under julledigheten sorterade jag lite restgarner och hittade flera fina färger i Rowans Felted Tweed... jag tänkte på den superfina tunikan och halsduken Lidiya som Kaffe Fassett designat till rowan i magasin nr48 och gissade att mina rester skulle räcka till en mössa. 

 Mönsterbården är inte riktigt lika men idén är ju den samma och det var så himla kul att sticka, lagom enkelt men ändå att det händer något hela tiden så efter att jag stickat den i felted tweed började jag genast på ytterligare en.
 Där valde jag garnet Visjö från Östergötlands Ullspinneri för att se hur det skulle bli om man istället valde att använda en som var enfärgad och en färg som tonar sig. Jag gillar den skarpt och dessutom slipper man massa trådar att fästa.
Jag har även stickad med 1tr med reflexgarn i prickarna, syns inte jättebra på bilden eftersom blixten tog bort men det syns faktiskt bra i mörkret om man lyser på mössan.

 Efter att den andra mössan blev klar började jag genast på en tredje, denna i basker modell. Tyvärr gav jag bort den i försenad julklapp innan jag hunnit fota (vilken tabbe!) men då stickade jag med rester av Rauma Finull och det blev också bra =)
Mönstret heter Lidiyas mössa eller basker och stickar men i enbart två färger som den i visjö räcker det med 50gr av varje färg.
/frida

1 kommentar: